Przejdź do głównej treści
O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne zmniejszenie średnicy liny ze względu na wytarcie zewnętrznej warstwy drutów?
A. do 3%
B. 10% ale nie więcej niż 5mm
C. do 15%
D. do 7%
Zgarniacze to:
A. elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się pod koła suwnicy obcych przedmiotów
B. elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy
C. elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
D. elementy zabezpieczające konstrukcje torowiska
Jakim kolorem powinien być oznaczony łącznik bezzwłocznego zatrzymania STOP?
A. żółtym
B. dowolnym
C. czerwonym
D. czarno-żółtym
Jaka jest dopuszczalna liczba widocznych pęknięć haka suwnicy?
A. 0
B. 1
C. 2
D. 10%
Jakie zabezpieczenia mechaniczne znajdują się na czołownicy?
A. zderzaki, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe
B. odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe
C. zderzaki, łapy oporowe, hamulce
D. zderzaki, odboje, łapy oporowe, kleszcze szynowe
Łącznik suwnicy:
A. powinien znajdować się na moście suwnicy
B. może być zastąpiony łącznikiem awaryjnego zatrzymania „STOP"
C. powinien posiadać możliwość zablokowania w stanie załączonym
D. powinien posiadać możliwość zablokowania w stanie rozłączonym
Głównymi elementami konstrukcji nośnej suwnicy są:
A. czołownice i dźwigary
B. odboje i dźwigary
C. liny nośne oraz zblocze hakowe
D. żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
Ile elementów dociskających linę powinno być zamontowanych na bębnie linowym?
A. zgodnie z dokumentacja producenta
B. minimum 4
C. więcej niż 3
D. 4 na odcinku co najmniej 1,5 zwoju liny na bębnie
Zadaniem łapy oporowej jest:
A. zatrzymanie suwnicy w przypadku niezadziałania wyłącznika krańcowego jazdy mostem suwnicy
B. zabezpieczenie suwnicy bramowej przed skutkami podmuchów silnego wiatru
C. zabezpieczenie wciągnika lub wciągarki przed upadkiem w przypadku zerwania liny
D. zabezpieczenie suwnicy przed skutkami pęknięcia koła jezdnego
O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne rozwarcie gardzieli haka?
A. 2%
B. 5%
C. 7%
D. 10%
Czołownica to element:
A. suwnicy
B. wciągnika
C. wciągarki
D. zblocza hakowego
Skrót GNP oznacza:
A. Graniczna Nominalna Prędkość
B. Dopuszczalne Obciążenie Robocze
C. Gniazdo Niskiego Prądu
D. Grupa Natężenia Pracy
Czy każda suwnica pracująca na zewnątrz powinna być wyposażona w kleszcze przeciwwiatrowe?
A. tak
B. tak, jeśli jej rozpiętość przekracza 25 m
C. nie
D. w kleszcze przeciwwiatrowe wyposażone są wyłącznie suwnice bramowe i półbramowe
O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne wytarcie gardzieli haka suwnicy ogólnego przeznaczenia?
A. 5%
B. 3%
C. 10%
D. 7%
Zderzaki suwnicy montowane są:
A. na końcu toru jezdnego
B. na czołownicach
C. na dźwigarach
D. na podłużnicach
Łącznik STOP na stanowisku operatora suwnicy służy do:
A. wyłączenia ruchów suwnicy w położeniach krańcowych
B. wyłączenia suwnicy przy pracach konserwacyjnych suwnicy
C. natychmiastowego zatrzymania suwnicy w sytuacjach niebezpiecznych
D. aktywowaniu hamulca awaryjnego
Czy każda suwnica sterowana z kabiny musi posiadać blokadę zerowa?
A. zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników
B. blokada zerowa nie jest wymagana, gdy po zaniku napięcia stycznik główny rozłącza się automatycznie
C. zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników bez sprężyn zwrotnych
D. tylko przy napędzie falownikowym wszystkich mechanizmów suwnicy
Jakiego typu haki można stosować w zbloczach?
A. haki mogą być wykonane z tworzywa sztucznego
B. haki powinny być wykonane jako kute lub płytowe
C. haki mogą być wykonane z dowolnego tworzywa
D. haki dźwignicowe powinny być stalowymi odlewami
Elementami zabezpieczającymi typu mechanicznego są:
A. zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe
B. zderzaki, odboje, zgarniacze szynowe
C. zderzaki, odboje, barierki ochronne
D. wszystkie odpowiedzi są poprawne
Zabezpieczeniami elektrycznymi stosowanymi w budowie suwnic są:
A. zgarniacze szynowe
B. łapy oporowe
C. silniki mechanizmów suwnicy
D. łączniki krańcowe
Zabezpieczeniami mechanicznymi stosowanymi w budowie suwnic są:
A. łapy oporowe
B. rezystory rozruchowe
C. łączniki STOP
D. hamulce bezpieczeństwa
Dźwigar suwnicy to:
A. maksymalna masa ładunku, jaka może podnieść suwnica
B. belka, będąca elementem ustroju nośnego suwnicy
C. zestaw dźwigni do sterowania mechanizmem podnoszenia w suwnicy bramowej
D. element podporowy podtorza lub torowiska
O ile wytwórca nie określi inaczej, minimalna odległość w jakiej musi zatrzymać się zblocze hakowe, licząc od najniżej położonych elementów suwnicy wynosi:
A. 5 cm
B. 10 cm
C. 20 cm
D. 15 cm
W przypadku pracy dwóch lub kilku suwnic na jednym torowisku, zabezpieczenia elektryczne zapobiegające najechaniu suwnic na siebie to:
A. łączniki krańcowe
B. układ antykolizyjny
C. ograniczniki obciążeniowe
D. ograniczniki zwalniania ruchów
Zabezpieczeniem przed wypadnięciem ładunku z gardzieli haka jest:
A. przywiązywanie zawiesi do haka
B. zapadka zabezpieczająca
C. przy dobrym ułożeniu zawiesi w gardzieli nie wymaga się zabezpieczenia
D. zawiesie sztywne czyli trawersa
Na zdjęciu przedstawiono suwnice:
A. wspornikowa
B. bramowa
C. natorowa z wysięgnicą
D. półbramowa
Łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra":
A. odpowiada za wyhamowanie ładunku podczas cyklu podnoszenia
B. ułatwia prace operatora, który nie musi obserwować ładunku w górnym położeniu, ponieważ łącznik krańcowy automatycznie wyłączy podnoszenie w odpowiednim momencie
C. służy do ochrony suwnicy przed uszkodzeniem i zerwaniem liny
D. wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
Jakie są różnice miedzy wciągnikiem a wciągarką?
A. wciągnik – zwarta budowa, wciągarka – zabudowana na ramie, widoczne podzespoły
B. wciągnik - zabudowana na ramie widoczne podzespoły, wciągarka – zwarta budowa
C. nie ma żadnej różnicy, to te same urządzenia
D. wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Co to jest blokada krzyżowa w kasecie sterującej?
A. blokada ta uniemożliwia jednoczesne uruchomienie przeciwnych kierunków ruchu mechanizmu
B. blokada ta oznacza, ze przed uruchomieniem kasety należy wcisnąć przycisk "X"
C. blokada uniemożliwiająca sterowanie suwnica z dwóch miejsc jednocześnie
D. blokada krzyżowa w kasecie sterującej to odpowiednik blokady zerowej w suwnicy kabinowej
Do czego służą zabezpieczenia przeciwwiatrowe?
A. chronią przed skutkami uderzenia pioruna w konstrukcje suwnicy
B. chronią przed niezamierzonym przemieszczeniem suwnicy
C. do zamierzonego wyhamowania mechanizmu jazdy suwnicy w czasie pracy
D. do unieruchomienia konstrukcji mostu w celu bezpiecznego wykonania pracy suwnica podczas silnego wiatru
W jakich suwnicach nie jest wymagane zastosowanie łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia w kierunku góra?
A. w suwnicach z wciągarka linowa
B. w suwnicach z wciągnikiem łańcuchowym, w których zastosowano sprzęgło cierne
C. łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia powinien być bezwzględnie zastosowany we wszystkich suwnicach
D. we wciągnikach linowych i łańcuchowych o udźwigu do 1000 kg
Próba hamulca mechanizmu podnoszenia jest negatywna jeśli:
A. szczeki hamulcowe oraz tarcza hamulcowa nie są nasmarowane
B. po zluzowaniu hamulca odległość miedzy okładzinami ciernymi a tarcza hamulcowa jest jednakowa i nie większą niż podana w dokumentacji
C. przy zaciśniętych szczekach hamulcowych skok zwory luzownika jest wykorzystywany w 80%
D. ładunek o masie równej udźwigowi lub mniejszej nie jest utrzymywany na zadanej wysokości
Do czego służy blokada zerowa?
A. uniemożliwia załączenie stycznika głównego, kiedy chociaż jeden z nastawników nie znajduje się w pozycji neutralnej
B. powoduje odcięcie zasilania suwnicy w sytuacji awaryjnej
C. uniemożliwia zmianę położenia dźwigni sterowniczej, kiedy nie jest załączony stycznik główny
D. zapewnia prawidłowe zerowanie stalowej konstrukcji suwnicy
Co oznacza informacja 20/5 t umieszczona na suwnicy?
A. udźwig suwnicy wynosi 5 t, a wysokość podnoszenia 20 m
B. udźwig suwnicy wynosi 20 t z możliwością krótkotrwałego jej przeciążenia o 5 t
C. udźwig suwnicy wynosi łącznie 25 t
D. żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
Kleszcze szynowe to:
A. elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się po koła suwnicy obcych przedmiotów
B. elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy
C. elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
D. elementy zabezpieczające konstrukcje torowiska
Podczas sprawdzenia blokady zerowej:
A. łącznik główny suwnicy musi być załączony
B. przycisk załącz w kabinie musi być wciśnięty i zablokowany
C. ładunek jest podnoszony powyżej poziomu roboczego
D. musi być wciśnięty przycisk STOP
Łącznik STOP:
A. rozłącza całkowicie zasilanie suwnicy
B. jest łącznikiem bezpieczeństwa
C. rozłącza obwód chwytnika elektromagnetycznego
D. musi powracać samoczynnie do pozycji wyjściowej po jego zwolnieniu
Udźwig UTB to parametr urządzenia bezpośrednio związany z:
A. maksymalną wysokością podnoszonego ładunku
B. maksymalną objętością podnoszonego ładunku
C. maksymalną masą podnoszonego ładunku
D. iloczynem masy i objętości podnoszonego ładunku
Blokada zerowa suwnic sterowanych z kabiny uniemożliwia:
A. uruchomienie urządzenia przez nieuprawione osoby
B. samoczynne uruchomienie urządzenia po pojawieniu się napięcia w układzie sterowania
C. wyłączenie układu sterowania suwnicy w przypadku uruchomienia kleszczy przeciwwiatrowych
D. prace suwnica w przypadku wykrycia braku zerowania
"Łącznik suwnicy" powinien znajdować się:
A. na moście suwnicy
B. w kabinie sterowniczej
C. w miejscu ogólnie dostępnym, na poziome roboczym
D. w bezpośrednim sąsiedztwie szafy sterowej
Jaki element konstrukcji nośnej łączy czołownice?
A. reduktor
B. wciągnik
C. wciągarka
D. dźwigar
Zadziałanie ogranicznika udźwigu spowoduje:
A. wyłączenie wszystkich mechanizmów suwnicy
B. wyłączenie mechanizmu podnoszenia w obu kierunkach
C. wyłączenie ruchu mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra"
D. żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
Ile wynosi udźwig nominalny suwnicy o oznaczeniu Q=10/3,2 t ?
A. 10 t
B. 13,2 t
C. 3,2 t
D. przy połączeniu w gwiazdę 10 t natomiast w trójkąt 3,2 t
Które z wymienionych poniżej elementów są zabezpieczeniami typu mechanicznego?
A. zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe, zabezpieczenie gardzieli haka, ogranicznik udźwigu
B. zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, wyłącznik główny, zabezpieczenie gardzieli haka, osłony
C. zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe, zabezpieczenie gardzieli haka, osłony
D. zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łączniki końcowe i krańcowe
Oznaczenie udźwigu suwnicy 8t+8t informuje o tym, że:
A. suwnica można podnieść ładunek o masie 16 t na jednym z dwóch mechanizmów podnoszenia
B. suwnica można podnieść ładunek o masie nie przekraczającej 16 t przy założeniu, ze wykorzystujemy jednocześnie oba mechanizmy podnoszenia, a żaden z nich nie jest przeciążony
C. każdym z mechanizmów podnoszenia suwnicy można podnieść ładunek o masie 16 t
D. udźwig nominalny suwnicy wynosi 8 t
Sprawdzenie blokady zerowej:
A. przeprowadza się przy wciśniętym przycisku STOP
B. przeprowadza się z obciążeniem znamionowym
C. nie wymaga przestawiania dźwigni sterowania - blokada jest sprawdzana w pozycji neutralnej dźwigni
D. wymaga przestawiania wszystkich nastawników we wszystkich kierunkach
Co oznacza napis na moście suwnicy Q = 10 t + 10 t?
A. suwnica posiada udźwig nominalny 10 t
B. suwnica posiada masę 10 t oraz udźwig nominalny również 10 t
C. suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia
D. udźwig suwnicy w zależności od ilości pasm liny nośnej wynosi 10 t lub 20 t
Kompletne sprawdzenie hamulca mechanizmu podnoszenia polega na:
A. podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig urządzenia na wysokość 2 m, a następnie jego opuszczeniu w kierunku dół i nagłym zatrzymaniu
B. podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig na niewielka wysokość, tak aby ładunek stracił kontakt z podłożem i obserwacji czy ładunek samoczynnie nie opada, a następnie uniesieniu go, opuszczaniu oraz nagłym zatrzymaniu
C. zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku dół i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
D. zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku góra i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
Łącznik bezpieczeństwa "STOP" służy do:
A. zabezpieczenia suwnicy przed nieuprawnionym użyciem po zakończeniu pracy
B. bezzwłocznego zatrzymania pracy urządzenia w sytuacjach awaryjnych
C. w razie awarii hamulca zasadniczego uruchamia hamulce awaryjne
D. wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
Łącznik główny nie powinien rozłączać obwodów:
A. zasilania silników jazdy
B. sterowania suwnicy
C. zasilania suwnicy
D. oświetlenia suwnicy
Zderzaki suwnicy to:
A. nieruchome elementy bezpieczeństwa znajdujące się na końcu torowiska
B. mechaniczne elementy bezpieczeństwa umieszczone na czołownicy
C. zarówno elementy umieszczone na końcach torowisk, jak i zainstalowane na czołownicach
D. żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
Nastawniki to elementy suwnicy służące do:
A. ustawiania suwnicy równolegle na torowisku
B. sterowania zdalnego mechanizmami suwnicy
C. sterowania pośredniego mechanizmami suwnicy
D. sterowania bezpośredniego mechanizmami suwnicy
Elementem bezpieczeństwa montowanym w mechanizmie podnoszenia suwnic może być:
A. ogranicznik udźwigu
B. łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia
C. sprzęgło cierne przeciążeniowe
D. wszystkie odpowiedzi są poprawne
Mechanicznym ogranicznikiem jazdy suwnicy montowanym na torze jezdnym jest:
A. łapa oporowa
B. łącznik krańcowy
C. odbój
D. zderzak
Istotnym kryterium zużycia haka jest:
A. pękniecie
B. rozwarcie gardzieli haka
C. zmniejszenie przekroju w części chwytnej
D. wszystkie odpowiedzi są poprawne
Kierunki jazdy w suwnicy sterowanej radiowo powinny być oznaczone:
A. na konstrukcji suwnicy w miejscu widocznym dla operatora i na pilocie sterowania radiowego
B. w kabinie suwnicy
C. przed wejściem na hale, w której pracuje suwnica
D. na każdym widocznym słupie podporowym torowiska
O ile producent nie przewidział inaczej, łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia w kierunku "dół" powinien być tak ustawiony aby:
A. na bębnie pozostało co najmniej 1,5 m liny
B. na bębnie pozostało co najmniej 2,5 m liny razem z odcinkiem wykorzystanym do jej zamocowania
C. na bębnie pozostało co najmniej 1,5 zwoju liny nie licząc odcinka wykorzystanego do jej zamocowania
D. na bębnie pozostało co najmniej połowa długości liny
Czy każda suwnica pracująca na zewnątrz powinna być wyposażona w wiatromierz?
A. tak
B. nie
C. zależy od rodzaju sterowania (z kabiny czy z poziomu roboczego)
D. nie, jeśli posiada kleszcze wiatrowe
Łapy oporowe to:
A. elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się pod koła suwnicy obcych przedmiotów
B. elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy lub jego osi
C. elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
D. elementy zabezpieczające konstrukcje torowiska
Do podstawowych parametrów wciągnika należy:
A. udźwig
B. wysokość podnoszenia
C. prędkość ruchów roboczych
D. wszystkie odpowiedzi są poprawne
O ile producent nie określił inaczej, łączniki krańcowe mechanizmu jazdy suwnicy maja za zadanie:
A. zatrzymać suwnice przed najechaniem na przeszkodę lub inna suwnice
B. zapobiec przeciążeniu suwnicy
C. nie dopuścić do najechania na odboje z prędkością nie większą niż 1,5m/s
D. uniemożliwić uderzenie suwnicy w odbój z prędkością nominalna
Gdzie montowane są łapy oporowe?
A. na podeście suwnicy
B. do pasa dolnego czołownicy
C. na końcach torowiska
D. na opornikach/rezystorach rozruchowych
W jakim celu stosuje się blokadę zerowa nastawników?
A. blokada zerowa zabezpiecza suwnice przed nieautoryzowanym użyciem
B. blokadę zerowa stosuje się w celu zabezpieczenia suwnicy przed przeciążeniem
C. blokada zerowa zabezpiecza suwnice przed zbyt silnym wiatrem
D. zabezpiecza przed samoczynnym rozruchem mechanizmów w wyniku pojawienia się napięcia, gdy dźwignie sterownicze nie znajdują się w położeniu zerowym, po uprzednim jego zaniku
W mechanizmach podnoszenia suwnic ogólnego przeznaczenia powinno się stosować hamulce:
A. taśmowe
B. automatyczne
C. trzy hamulce bębnowe
D. minimum dwa hamulce tarczowe